28.listopadu 2024 se v pražském Kaiserštejnském paláci konal kulatý stůl u příležitosti představení Studie Grids for speed za high-level účasti Prezidenta Eurelectric Leonharda Birnbauma, generálního sekretáře Eurelectric Kristiana Rubyho a dalších významných hostů. Sekce Eurelectric se významně na organizaci akce podílela.
Eurelectric publikoval novou studii Grids for speed, která se zabývá tématem, jak zajistit transformaci energetického sektoru skrze posilování sítí. Odkaz na studii naleznete zde.
Evropa je na ambiciózní cestě dekarbonizace. Jak se řítíme směrem k roku 2030, snížení emisí bude muset klesnout o 55 % ve srovnání s úrovněmi v roce 1990, podpořeno více než 1 200 novými gigawatty (GW) obnovitelných zdrojů energie (RES) a alespoň 35% mírou elektrifikace konečné spotřeby energie. Musí být zaveden systém dodávky této elektřiny. S méně než šesti lety do konce je potřeba rychlost. Studie Grids for Speed je o potřebě investic do sítí tak, aby byla umožněna tato transformace. Jako doplněk Grids for Speed byla vyvinuta interaktivní mapa, která rozebírá scénáře investic do sítě v celé EU a Norsku, spolu se zprávou o pěti plus jedné „technologiích Grids for Speed“, které mohou pomoci snížit celkovou potřebu investic do sítě tím, že se stávající kapacita využije co nejefektivněji, jak je to možné.
Není pochyb o tom, že budoucnost Evropy je elektrická. Elektrifikace je jádrem evropské zelené dohody a to vyvolává vlny na celém kontinentu. Doprava, vytápění a dokonce i průmyslové procesy využívají v procesech konečného použití stále více energie. Mezitím každý rok přidáváme do energetického mixu ohromující množství obnovitelné energie – konkrétně větrné a solární. Zatímco elektrifikace narůstá bezprecedentním tempem, systém, který ji podporuje, to musí dělat postupně, aby tempo přechodu zůstalo vysoké.
Od roku 1990 do současnosti vzrostla poptávka po elektřině o 500 terawatthodin (TWh) na 2 500 TWh. Ale v příštích 30 letech se to zvýší čtyřikrát rychleji a do roku 2050 se zvýší 2 000 TWh na více než 4 500 TWh. Elektrická vozidla (EV) a jejich nabíječky, tepelná čerpadla a solární fotovoltaika (FV) budou v čele této změny. Elektromobilů a tepelných čerpadel bude do roku 2050 přibližně 250 milionů – což je zhruba dvacetinásobný nárůst oproti dnešku. Mezitím bude k dispozici více než 7 milionů veřejných nabíječek pro elektromobily, což je téměř šedesátinásobný nárůst oproti dnešku a sedminásobný nárůst projektů obnovitelných zdrojů připojených k distribuci na přibližně 2 300 GW. Připojení všech těchto elektrických prvků k naší již tak omezené síti bude výzvou, kterou v příštích desetiletích budeme muset překonat.
Zatímco elektrifikace probíhá, existují další výzvy, které nemůžeme ignorovat. Kybernetické útoky v dnešním bouřlivějším světě stále častěji odstavují naše linky do režimu offline, stejně jako extrémní jevy počasí se zintenzivněním klimatických změn. Současně se mění také očekávání zákazníků a způsob jejich interakce se sítí, a to vše v době, kdy infrastruktura stárne. Dnes je 30 % našich sítí starších 40 let, což by v roce 2050 mohlo dosáhnout 90 %. Takový vývoj zpochybňuje spolehlivost našeho energetického systému.
Investice do modernizace: digitalizace, posílení a expanze jsou proto pro elektrickou budoucnost klíčové. Pokud nebudeme řešit výzvy, kterým dnes čelíme, síť se stane vážným úzkým hrdlem a ohrozí elektrickou budoucnost. Namísto výše zmíněného výrazného růstu můžeme v roce 2050 očekávat, že v Evropě bude připojeno o 62 milionů méně tepelných čerpadel, 73 milionů EV a o 371 GW méně solárních FV, než když budeme brát investice do sítě vážně.