Rok a půl trval vyjednávací maratón o finální podobě tzv. zimního balíčku v oblasti obnovitelných zdrojů, energetické účinnosti a správy (governance). V brzkých ranních hodinách 14. června 2018 uzavřeli vyjednavači negociace nad Směrnicí o obnovitelných zdrojích a 19. června dotáhli úspěšně i dohodu nad Směrnicí o energetické účinnosti. O pár hodin později, 20. června opět nad ránem už bylo jasné, že v rámci posledního trialogu vedeném končícím bulharským předsednictvím se Evropská komise, Evropský parlament a zástupci Rady dohodnou i nad hlavními parametry Nařízení o správě energetické unie a tento trojboj tak bude po mnoha měsících kompletní. Co tedy bylo vyjednáno na cestě k plnění cílů pařížské dohody a k čemu se členské státy do roku 2030 zavázaly? Nebo se ve výsledku o striktní vynutitelné závazky nejedná?
Obnovitelné zdroje
Podíl obnovitelných zdrojů energie na konečné hrubé spotřebě byl nakonec vyjednán v závazné výši 32%, což ovšem pro Evropský parlament znamenalo výrazné snížení jeho původních ambic. Byla proto odsouhlasena možnost revize tohoto cíle s možností navýšení v roce 2023. Na druhé straně je potřeba vnímat, že Evropský parlament i tak uhájil vcelku vysoký cíl, protože EK a Rada se původně shodovala na požadavku 27%, oproti ambicióznímu návrhu 35% ze strany EP.
V rámci směrnice ovšem nestačí pouze splnit výslednou cifru podílu až v roce 2030. Vnitrostátní správní orgány musí zajistit průběžné plnění jasně dané trajektorie a do roku 2022 musí být celoevropsky dosaženo 18% cíle, 43% do roku 2025 a 65% do roku 2027 s tím, že k prvnímu přezkumu celkového pokroku a účinnosti nařízení dojde ve zmíněném roce 2023.
Směrnice o obnovitelných zdrojích rovněž zahrnuje 14% cíl pro obnovitelné zdroje energie v dopravě do roku 2030. Pokročilá biopaliva by měla v roce 2022 dosáhnout 0,2% cíle, 1% v roce 2025 a 3,5% v roce 2030. První generace biopaliv bude omezena na úrovni spotřeby každého členského státu v roce 2020 s maximální prahovou hodnotou 7%.
V rámci oblasti vytápění a chlazení byl stanoven indikativní cíl 1,3% nárůstu ročního využití obnovitelných zdrojů.
Zatímco konečné znění ještě upravují právní služby, existuje několik hlavních výsledků, které byly veřejně sdíleny ihned po skončení jednání posledního trialogu, takže je jisté, že v rámci revidované Směrnice o energetické účinnosti bude platit nezávazný cíl 32,5% do roku 2030 s tím, že tato ambice se bude přezkoumávat v roce 2023.
Přitom původní návrh Evropské komise počítal se závazným evropským cílem pro zvýšení energetické účinnosti do roku 2030 o 30 % a pozice Evropského parlamentu požadovala dokonce minimální závazný celoevropský cíl ve výši 35%. Rada sice podpořila návrh EK co se týče cílového procenta, ovšem chtěla cíl pouze indikativní. Ve výsledku tedy došlo k číselnému kompromisu, s tím, že se jedná o cíl nezávazný. K velkému posunu došlo během jednání v pojetí článku 7, který zavazuje členské země ke každoročním úsporám z prodeje energie konečným spotřebitelům. Reálné úspory z dílčího cíle by měly každoročně dosáhnout 0,8 % z ročního prodeje konečným spotřebitelům. Dále došlo k přijetí změny koeficientu PEF (Faktor primární energie) z původních 2,5 na 2,1 - včetně pravidelného přezkumu každé 4 roky.
Poslední třešničkou na dortu se po odsouhlasení předchozích dvou legislativních balíků stalo Nařízení o správě, které v sobě zahrnuje plánování krátkodobějších politik a dlouhodobé strategie v oblasti energetiky a klimatu. Shrnuje hlavní závazky v této oblasti, tedy závazný 32% podíl obnovitelných zdrojů energie, nezávazný 32,5% cíl pro energetickou účinnost a 40% snížení emisí skleníkových plynů. Členské státy jsou povinny do konce roku 2018 předložit své návrhy integrovaných národních plánů v oblasti energetiky a klimatu na období 2021 až 2030 s konečnými verzemi do konce roku 2019 (po zapracování případných doporučení Evropské komise). Následně budou členské státy předkládat své plány každých deset let vždy k 1. lednu. Předložit dlouhodobé strategie s nízkými emisemi uhlíku musí členské země do ledna 2020, což zaručuje, že krátkodobé plány se promítnou do dlouhodobějšího plánování.
Přestože nařízení o správě je spíše kompilací měkkých politických nástrojů, úroveň integrace a socializace v různých fázích vypracovávání národní energetické a klimatické politiky zajistí soudržnost opatření a nástrojů přijatých členskými státy na cestě k dosažení cílů EU v oblasti klimatu a energetiky.