21.října 2023 - Komise vítá dnešní přijetí dvou závěrečných pilířů svého legislativního balíčku „Fit for 55“ pro splnění cílů EU v oblasti klimatu do roku 2030. Před klíčovou konferencí OSN o klimatu COP28 a nadcházejícími volbami do Evropského parlamentu tento kompletní balíček právních předpisů ukazuje, že Evropa plní své sliby dané občanům a mezinárodním partnerům, že bude stát v čele opatření v oblasti klimatu a bude utvářet zelený přechod ve prospěch občané a průmysl.
Předsedkyně Komise Ursula von der Leyen řekla: „Evropská zelená dohoda přináší změnu, kterou potřebujeme ke snížení emisí CO². Činí tak a přitom má na paměti zájmy našich občanů a poskytuje příležitosti pro náš evropský průmysl. Legislativa na snížení našich emisí skleníkových plynů alespoň o 55 % do roku 2030 je nyní v platnosti a jsem velmi rád, že jsme dokonce na dobré cestě tuto ambici přestřelit. Je to důležitý signál pro Evropu a pro naše globální partnery, že ekologický přechod je možný a že Evropa plní své sliby.
Po dnešním přijetí revidované směrnice o obnovitelných zdrojích energie a nařízení o letectví ReFuelEU má nyní EU právně závazné cíle v oblasti klimatu pokrývající všechna klíčová odvětví hospodářství. Celkový balíček zahrnuje cíle v oblasti snižování emisí v širokém spektru odvětví, cíl na podporu přirozených propadů uhlíku a aktualizovaný systém obchodování s emisemi, který má omezit emise, stanovit cenu za znečištění a vytvořit investice do zeleného přechodu a sociální podporu pro občany. a malé podniky. Aby se zajistily rovné podmínky pro evropské společnosti, mechanismus pro úpravu uhlíkových hranic zajišťuje, že dovážené zboží zaplatí v cílových odvětvích ekvivalentní cenu uhlíku. EU má nyní aktualizované cíle v oblasti obnovitelné energie a energetické účinnosti a do roku 2035 postupně vyřadí nová znečišťující vozidla a zároveň posílí infrastrukturu nabíjení a používání alternativních paliv v silniční dopravě, lodní dopravě a letectví.
Balíček „Fit for 55“ byl předložen v červenci 2021 jako reakce na požadavky klimatického zákona EU na snížení čistých evropských emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 %. Byl aktualizován, když Komise navrhla zvýšit ambice v oblasti obnovitelné energie a energetická účinnost v plánu REPowerEU reagovat na ruskou invazi na Ukrajinu a posílit energetickou bezpečnost Evropy. Očekává se, že konečný legislativní balíček sníží čisté emise skleníkových plynů v EU o 57 % do roku 2030. I když je tento legislativní balíček ústřední součástí Evropské zelené dohody, pokračují práce na dalších projednávaných legislativních souborech a návrzích a na provádění právních předpisů v členské státy. Zbývá dokončit směrnici o zdanění energie, která je nedílnou součástí balíčku Fit for 55, a Komise vyzývá členské státy, aby co nejdříve uzavřely jednání.
Snížení uhlíku, zpoplatnění emisí, investice do lidí
Zpoplatnění uhlíku a roční limit emisí zajišťují, že znečišťovatelé platí a že členské státy vytvářejí příjmy, které mohou investovat do zeleného přechodu. Revidovaný systém EU pro obchodování s emisemi postupně rozšiřuje zpoplatnění uhlíku na nová odvětví hospodářství, aby podpořila jejich snižování emisí, zejména v oblasti dopravy a topných paliv a lodní dopravy.
Díky této reformě nyní členské státy utratí 100 % svých příjmů z obchodování s emisemi na projekty související s klimatem a energií a sociální rozměr přechodu. Nově vytvořený Sociální klimatický fond vyčlení 65 miliard eur z rozpočtu EU a více než 86 miliard eur celkem na podporu nejzranitelnějších občanů a malých podniků v rámci zeleného přechodu.
Nový mechanismus pro úpravu uhlíkových hranic zajistí, že dovážené produkty budou platit uhlíkovou cenu na hranicích v příslušných odvětvích. Jedná se o cenný nástroj pro podporu globálního snižování emisí a využití trhu EU k plnění našich globálních klimatických cílů. V kombinaci se systémem EU pro obchodování s emisemi snižuje riziko „úniku uhlíku“, kdy by společnosti přesunuly svou výrobu z Evropy do zemí s méně přísnými ekologickými normami.
Posílení obnovitelných zdrojů a úspora energie
Dohoda o revidované směrnici o energii z obnovitelných zdrojů stanoví závazný cíl EU v oblasti obnovitelné energie do roku 2030 na minimálně 42,5 %, oproti současnému cíli 32 %. V praxi by to téměř zdvojnásobilo stávající podíl obnovitelné energie v EU. Je také dohodnuto, že Evropa bude mít za cíl dosáhnout do roku 2030 45 % obnovitelných zdrojů v energetickém mixu EU.
Pokud jde o směrnici o energetické účinnosti, vyjednavači souhlasili s novým cílem na úrovni EU zlepšit energetickou účinnost o 11,7 % do roku 2030. Členské státy budou muset v letech 2024 až 2030 dosáhnout ročních úspor v průměru 1,49 %. s cílem ročních úspor 1,9 %. Dohoda také obsahuje vůbec první evropskou definici energetické chudoby. Členské státy nyní budou muset u lidí postižených energetickou chudobou přednostně zavést zlepšení energetické účinnosti.
Investice do čisté dopravy
Revidované nařízení o normách CO2 zajistí, že všechny nové automobily a dodávky registrované v Evropě budou mít do roku 2035 nulové emise. Jako přechodný krok k nulovým emisím budou muset průměrné emise nových automobilů do roku 2030 klesnout o 55 % a dodávky o 50 % do roku 2030.
Nové nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (AFIR) stanoví povinné cíle pro zavádění infrastruktury pro elektrické dobíjení a doplňování vodíku podél evropských silnic. Veřejně přístupná dobíjecí infrastruktura pro automobily a dodávky tak roste stejnou rychlostí jako vozový park elektromobilů.
ReFuelEU Aviation stanoví celoevropská harmonizovaná pravidla pro podporu udržitelných leteckých paliv (SAF), přičemž rostoucí minimální podíl SAF vyžaduje, aby jej dodavatelé leteckého paliva míchali s kerosinem a dodávali na letiště EU. Nařízení o námořní dopravě FuelEU bude podporovat využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv stanovením cíle pro postupné snižování roční průměrné intenzity skleníkových plynů energie používané na palubě lodí.
Další kroky
V členských státech nyní začíná provádění právních předpisů „Fit for 55“. Národní energetické a klimatické plány (NECP), které v současné době dokončují členské státy, budou muset začlenit tyto nové právní předpisy a ukázat, jak budou na vnitrostátní úrovni splněny cíle v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030.
Jak oznámila předsedkyně von der Leyenová ve svém výročním projevu o stavu Evropské unie, Komise se pod vedením výkonného místopředsedy Marose zapojí do řady dialogů s občany a průmyslem o provádění právních předpisů Evropské zelené dohody. Šefčovič. Kromě legislativy v oblasti klimatu pokračuje vývoj a implementace dalších, doplňujících se pilířů Evropské zelené dohody. Evropský parlament a Rada v současné době vyjednávají o několika zákonech týkajících se energetiky, oběhového hospodářství, znečištění a přírody, přičemž Komise poskytuje intenzivní podporu, aby zajistila, že všechny tyto zákony budou v nadcházejících měsících schváleny.
Pozadí
Evropská zelená dohoda, kterou Komise předložila dne 11. prosince 2019, stanovila novou strategii růstu pro Evropu. Jeho cílem je přeměnit EU ve spravedlivou a prosperující společnost s moderním, na zdroje efektivním a konkurenceschopným hospodářstvím s nulovými čistými emisemi skleníkových plynů do roku 2050 as hospodářským růstem odděleným od využívání zdrojů.
Evropský klimatický zákon zakotvuje v závazných právních předpisech závazek EU ke klimatické neutralitě a přechodný cíl snížit čisté emise skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990. Závazek EU snížit své čisté emise skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % byl sdělen Úmluvě OSN o klimatu v prosinci 2020 jako příspěvek EU ke splnění cílů Pařížské dohody. V důsledku stávajících právních předpisů EU v oblasti klimatu a energetiky se emise skleníkových plynů v EU již snížily o 30 % ve srovnání s rokem 1990, zatímco hospodářství EU ve stejném období vzrostlo přibližně o 60 %, čímž se oddělil růst od emisí.
Zdroj: tisková zpráva EK