Ve dnech 6. a 7. června se v litevském Vilniusu setkali zástupci evropské energetické scény, aby diskutovali dopad digitalizace na energetický sektor.

První den konference se zaměřil na roli digitalizace při dosahování dekarbonizačních cílů a lepšího propojení se zákazníky.

Šéf EURELECTRICu Antonio Mexia z EDP zahájil výroční konferenci s tím, že elektrifikace je hlavní odpovědí na dekarbonizaci a v tomto ohledu nás čeká doslova revoluce, přičemž digitalizace a inovace jsou nezbytnou součástí elektrifikace. Zásadní bude v budoucnu zaměření se na spotřebitele, energetický byznys už dávno není jen o vyrábění elektřiny v elektrárnách, musí se přijmout řada opatření, včetně řádně nastavených kapacitních trhů.

Spotřebitel očekává přehledný a srozumitelný účet za elektřinu. Do budoucna výrazně poroste role distributorů a chytrých sítí, které budou zásadní součástí nových řešení a služeb pro spotřebitele.

Michael Liebreich z Bloomberg New Energy Finance vinní evropskou energetickou politiku ze zastavení investic do obnovitelných zdrojů v Evropě a to zrovna v době, kdy jejich náklady na výstavbu jsou rekordně nízké. "Levná energie, kterou teď máme, se neodráží v účtu za elektřinu pro konečného zákazníka," uvedl. Energetický maloobchodní sektor přirovnal k „bojišti“, na kterém vznikají nové start-upy, propojování energetiky a telekomunikací atd. a hlavním cílem je dostat se co nejblíže zákazníkovi, protože je to zákazník, kdo nakonec rozhodne o hodnotě výrobku a služeb. Carlos Haertel od firmy General Electric rovněž zdůraznil, že "digitalizace není o prodeji zákazníkům další krabici nebo softwarovou aplikaci, ale o poskytnutí služby, která pro ně má hodnotu." Technologie a inovace má podle něj zásadní potenciál pomoci dekarbonizaci: podle odhadu GE tento potenciál by mohl dosáhnout výše 200 mld. Euro do roku 2020, z nichž 90 mld. Euro by se týkalo energetického sektoru.

 

Panelová diskuze moderovaná Hans ten Bergem, generálním sekretářem EURELECTRIC, se zaměřila na energetickou politiku a klimatické výzvy na pozadí dohody z COP21 v Paříži. Jean-Bernard Lévy, viceprezident EURELECTRIC a generální ředitel společnosti EDF, vyjádřil obavy, že EU ETS po více než deseti letech stále neposkytuje relevantní cenový signál pro dekarbonizaci energetiky v Evropě. "Nemůžeme čekat dalších šest až osm let, než by to mohlo fungovat," řekl. Pekka Lundmark, generální ředitel společnosti Fortum, litoval šíření národních opatření, která významně narušují integritu EU ETS, zatímco Marta GAJĘCKA, viceprezidentka PGE, vyzvala k akceptování různých poměrů, ve kterých se země nacházejí a narážela tak na specifickou situaci energetického mixu v Polsku.

 

Druhý blok prvního dne konference se zaměřil na to, jak předefinovat vztahy se zákazníky. Zajímavá diskuse se točila kolem jednotného digitálního trhu, měnících se preferencích zákazníků a důsledků technologického vývoje. Wytse Kaastra z Accenture se zaměřil na nové měřítko pro očekávání zákazníků nastavených společnostmi jako Uber, Airbnb, Alibaba nebo Facebook. Stejně jako oni, energetické společnosti budou muset začít přemýšlet především s ohledem na koncové zákazníky. Nové produkty a služby, jejichž cílem je usnadnit každodenní život zákazníků, pak byly prezentovány v konkrétních ukázkách firmami Lyse, Energía Endesa, Verbund a E.ON. Dirk Vansintjan, prezident REScoop.eu pak vysvětlil, jak mohou občané investovat do energetických společností a podílet se na energetické transformaci. Tvrdil, že jako maloobchodní zákazník, lidé platí cenu energetické transformace ve svém vyúčtování a energetická družstva mohou představovat alternativu, jak tyto náklady výrazně optimalizovat a snižovat.

Erwin van Laethem, generální ředitel Pozitronu a moderátor Bloku II, uvedl řadu videorozhovorů se zákazníky, které ukázaly různé profily zákazníků a omezené povědomí o tom, co jim energetické společnosti mohou nabídnout. Rozhovory s náhodnými občany ilustrovaly, co "obyčejný" zákazník chce. Carolina Gouveia z portugalského sdružení spotřebitelů DECO, zdůraznila potřebu zapojit spotřebitele do digitální revoluce s tím, že se zaváděním nových technologií by mohlo přijít riziko vyloučení některých spotřebitelů. Ad van Wijk z Delftské technologické Univerzity varoval, že zákazníci nemusí zůstávat u tradičních dodavatelů v případě, že jim neposkytují takové služby, které potřebují.

Druhý den výroční konference diskutoval především hodnotu inteligentních sítí a jak stimulovat inovace. Předmětem diskuse byl i způsob, jakým digitalizace může pomoci integrovat vývoj trhu s elektřinou na evropské úrovni s paralelním rozvojem místních zdrojů výroby.

Blok III zaměřený na inovativní, digitální a chytřejší rozvodné sítě, odstartovaly dva hlavní projevy: Markus Merkel, hlavní poradce představenstva EWE, vysvětlil, jak co nejlépe využít flexibilitu systému, kterou poskytuje distribuovaná poptávka v rámci minisítí. "Aby byl zajištěn přechod k inteligentním řešením, musíme zvýšit sadu nástrojů, kterými bude disponovat distribuce", řekl a dával Německo za příklad. Andy Burgess z OFGEMu mluvil o tom, jak stimulovat inovace z pohledu regulátora a zdůraznil, že inovace není jen o technologii, ale také o hledání nových způsobů, jak dělat věci přinášející výhody pro zákazníky. Dodal, že v oblasti inteligentních sítí musí provozovatelé přenosových soustav a provozovatelé distribučních soustav spolupracovat a vyměňovat si informace týkající se problémů, kterým čelí, včetně lepšího koordinovaného plánování.

Blok IV věnovaný chytřejším trhům s elektrickou energií v digitálním věku byl zahájen Hando Sutterem, generálním ředitelem Eesti Energia, který uvedl výhody digitálních trhů s elektřinou a zdůraznil význam inteligentního měření pro efektivnější využívání distribučních sítí a aktivního zapojení zákazníka. "Pokud zákazník souhlasí, shromážděná data by měla být poskytnuta každému, kdo bude ochoten přijít s inovativní nabídkou", zdůraznil.

Konference byla zakončena debatou generálních ředitelů energetických společností. Panovala všeobecná shoda, že dobře fungující jednotný trh potřebuje infrastrukturu, tržní platformy a společná pravidla. V případě, že tyto překážky nebudou překonány, bude obtížné dosáhnout společného trhu. Pokud jde o vývoj v tomto odvětví, bylo zdůrazněno, že podniky potřebují flexibilitu pro interakci se zákazníky, a že je potřeba méně regulace, aby sektor mohl být akceschopný a vyvíjet zásadní inovace.
 

Příští výroční konference EURELECTIC se uskuteční v portugalském Estorilu 19.-20. června 2017.